Doorgaan naar hoofdcontent

Ik geloof in Jezus. Is dat blind geloof?

Geloof in Jezus! Blind geloof? 

'De bijbel is een sprookjesboek.' Er zijn dat mensen die dat beweren. Er is één ding dat ik dan zeker weet. Deze 'kenners' van de Bijbel hebben het niet écht onderzocht. We hebben te maken met een vooroordeel.

De bijbel staat vol claims over historische gebeurtenissen en wonderen. De laatste honderd jaar ontdekken historici en archeologen steeds meer bronnenmateriaal en archeologische overblijfselen die de beschreven gebeurtenissen uit de Bijbel ondersteunen en bewijzen. In dit blog ga ik het hebben over de claim dat Jezus heeft bestaan, dat Hij stierf aan het kruis en over het wonder dat Hij op de derde dag weer opstond uit de dood. 

Heeft Jezus bestaan als historisch persoon?

Hier kunnen we kort over zijn. Jezus van Nazareth heeft op aarde rondgewandeld. De historici zijn het daar over eens. Er zijn meer bronnen over Jezus dan van welk persoon dan ook uit de oudheid. De bronnen zijn bovendien veel korter na zijn leven geschreven dan bij andere historische figuren uit de klassieke geschiedenis het geval is. 
Een stukje tekst van Paulus, 1 kor. 15:3, bijvoorbeeld wordt gezien als een citaat van een getuigenis dat ergens tussen Jezus' hemelvaart en 6 jaar daarna geschreven moet zijn. In dat stukje tekst worden namen genoemd van mensen die Jezus na zijn dood (en opstanding) gesproken hebben. Dat zijn controleerbare getuigen. Men kon zeggen: 'als je mij niet gelooft, vraag dan die tollenaar die een paar jaar geleden nog in dat hokje zat. Mattheus! Die ken je toch nog wel?'
Naast de vele geschriften die, uiteindelijk, in de bijbel terecht zijn gekomen (de evangeliën en de brieven van de apostelen), zijn er diverse niet-Bijbelse bronnen over het leven van Jezus of over zijn volgelingen. Ik noem de mij bekende:

Flavius Josepus, Joods Historicus (rond 90 n. Chr.) 
Plinius de Jongere, Romeins gouverneur (rond 100 n. Chr.) 
Suetonius, Romeins historicus (rond 100 n. Chr.) 
Tacitus, Romeins historicus (rond 116 n. Chr.) 
Mara Bar Sarapion, Syrisch filosoof (1e of 2e uuw n. Chr.) 
Celsus, Grieks filosoof (2e uuw n. Chr.)
Eusebius, wel christen, maar citeert uit niet-christelijke bronnen (rond 300 n. Chr.) 

Bijzonder is de getuigenis van Thallus (rond 100 n. Chr.). Hij beschrijft een duisternis die plaatvond tijdens de tijd van de kruisiging van Jezus. Deze duisternis verwijst mogelijk naar de duisternis die in de bijbel beschreven staat en plaatsvindt op het moment van sterven van Jezus. 

Stond Jezus op uit de dood?

Er zijn veel getuigen geweest die claimde hem gezien te hebben na zijn dood. Er worden in de bijbel namen genoemd en groepen van mensen. Soms is expliciet duidelijk dat er wat aan de bijzonders aan de hand was met die Jezus van Nazareth. Als Petrus tijdens zijn eerste toespraak tot de mensen in Jeruzalem spreekt over Jezus' wonderen en zijn opstanding, dan gebeurt er iets verrassends. Er komen 3000 mensen tot geloof. 3000 mensen die zich bekeren, zoveel? 

Hoe is dit te verklaren? Petrus verwijst naar gebeurtenissen die nog vers in het geheugen liggen op dat moment. Als Petrus een fantasieverhaal zou hebben verteld, zou er dan iemand tot bekering zijn gekomen? Onthoud, voor ons is het oude geschiedenis, voor hen was het nieuws, goed nieuws. 

Er zijn ook van die toevalligheden in de getuigenverslagen die opmerkelijk bewijs vormen. Soms gaat het om gebeurtenissen of personen die verder niet geduid worden in het Bijbelse verhaal. Er werd verondersteld dat men, toen, wel wist waar het om ging. Het zijn andere bronnen uit die tijd die de gaten voor de huidige lezer invullen. 
Een andere keer is het de huidige wetenschappelijke kennis die nieuw licht op de zaak werpen. In Johannes 19:34, bijvoorbeeld, wordt gesproken over water en bloed dat uit de zijde van Jezus stroomt bij zijn dood. Eeuwen heeft men niet begrepen wat dat betekende en het op diverse wijzen geïnterpreteerd. In de eerste minuten van onderstaande video wordt uitgelegd hoe de huidige medici dit fenomeen verklaren. Hierdoor weten wij iets wel, wat Johannes en andere getuigen van de gebeurtenis, niet wisten.


De historische methode 

Er zijn boeken vol geschreven over de historische betrouwbaarheid van de getuigenverklaringen en de de historische bewijslast. Wat maakt een tekst betrouwbaar is niet alleen een vraag die we moeten kunnen beantwoorden over teksten van nu, maar ook over teksten van toen. Historici worstelen al eeuwen met die vraag over betrouwbaarheid en het resultaat van hun zoektocht naar betrouwbaarheid is een uitgebreide gereedschapskist waarmee deze klus te klaren valt. Een paar simpele gereedschappen uit die kist:
- één getuige is geen getuige
- een directe (primair) getuige is betrouwbaarder dan een indirecte (van horen zeggen / secundaire) getuige
- een getuige van een tegenstander is betrouwbaarder dan van een getuige die zich 'erbij' aangesloten heeft.

Dit zijn voorbeelden van de eerste tools die je als historicus hanteert, maar hoe verder het proces vordert, hoe verfijnder en scherper de methoden worden. Je kunt het historisch proces enigszins vergelijken met een rechtszaak; een veroordeling of vrijspraak vindt niet lichtzinnig plaats. Is deze kritische onderzoeksmethode toegepast op het leven van Jezus?

Verder zoeken

Er zijn veel mensen die de dood en opstanding onderzocht hebben vanuit hun eigen expertise en met behulp van de historische methode. Lee Strobel, een journaliste en atheïst, bijvoorbeeld, was zo iemand. Sterk sceptisch begon hij zijn onderzoek. Juist door zijn tegenstand liet hij zich niet zomaar overtuigen, maar uiteindelijk kon hij niet om het bewijsmateriaal heen. Hij beschrijft dit in zijn boek The case for Christ (vertaald in het Nederlands en verfilmd).

Van scepticus werd hij christen. Ja, dat is de consequentie. Als je ontdekt dat dit waar is, dan moet je een keuze maken: wordt ik een volgeling van Jezus of niet?
Zo zijn er veel andere voorbeelden van mensen die door onderzoek overtuigd raakten. Een man die zijn levenswerk van de bestudering van Jezus heeft gemaakt is Gary Habermas. Naast een aantal boeken heeft hij artikelen geschreven die vrij toegankelijk zijn op zijn website (https://garyhabermas.com/). Een aanrader.

(Ik krijg geen vergoeding voor het noemen van namen, boeken, websites etc.)

Geen blind geloof

En ik? Ik ontmoette God in een 'weten' in de zomervakantie van 2022. Ik zei: 'Goed, God, als u bestaat? Ik zet mijn hart open voor U. Laat het me zien.'  Dat was in de Santa Maria de Perciuncola, nabij Assisi. Wachtte God op dit moment, of zag ik nu pas dat Hij er was? Ik weet niet hoe dat werkt. Wat ik wel weet: God wil zich laten kennen, Hij wil relatie. Voor velen is die relatie genoeg bewijs. Je weet de Heilige Geest in je, je merkt dat God je aan het veranderen is. 
Tegelijkertijd, er is geen religie die zo wordt ondersteund door bewijsmateriaal als het christendom. God geeft iedereen zijn pad om bij Hem te komen. Wat ik zeker weet is dat geloof in God geen blind geloof is. Als je Hem nog niet kent dan daag ik je uit om op onderzoek uit te gaan. Je bent al tot hier gekomen. 


Reacties

  1. Beste [X],
    Je blog is vriendelijk van toon en je persoonlijke overtuiging klinkt door in elke zin. Daar heb ik respect voor. Maar inhoudelijk scheer je veel te gemakkelijk over complexe kwesties heen.
    Je stelt dat mensen die de Bijbel als ‘sprookjesboek’ bestempelen hem niet echt gelezen hebben. Daarmee reduceer je legitieme kritiek tot onwetendheid — dat is niet sterk, maar defensief.
    Je stelt dat er “meer bronnen zijn over Jezus dan over wie dan ook in de oudheid”. Maar dat klopt eenvoudigweg niet. Je baseert je op christelijke teksten die pas decennia na zijn dood zijn geschreven en grotendeels anoniem zijn. Je noemt Josefus, Tacitus en anderen, maar die zijn indirect, vaak later, en slechts deels betrouwbaar.
    En dan de opstanding. Je noemt getuigenissen die uitsluitend uit christelijke bronnen komen. Je vergelijkt dat met rechtszaken en ‘bewijslast’ — maar vergeet dat we het hier over geloof hebben, niet over forensisch bewijs.
    Natuurlijk mag je geloven dat Jezus is opgestaan. Maar dat geloof is niet het resultaat van objectieve historische toetsing — het is de uitkomst van een religieus interpretatiekader.
    Zolang je doet alsof dát onderscheid niet bestaat, voer je geen open gesprek over geloof, maar geef je apologetische retoriek een wetenschappelijk jasje.
    En dat is jammer. Want je stelt mooie vragen — maar je bent te snel tevreden met de antwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal.
    Je schrijft:
    Je stelt dat mensen die de Bijbel als ‘sprookjesboek’ bestempelen hem niet echt gelezen hebben. Daarmee reduceer je legitieme kritiek tot onwetendheid.

    Reactie: Ik zie de legitieme kritiek niet terug in 'de Bijbel is een sprookjesboek'.

    Ik zie dat je geen idee hebt hoeveel onderzoek er is gedaan naar Jezus' leven. (En, hoeveel Islamieten, atheïsten en agnosten tot geloof zijn gekomen toen ze het leven van Jezus serieus, met open houding, met de historische methode gingen onderzoeken.)

    Ik zie dat je geen idee op basis van hoe veel minder overtuigend bronnenmateriaal met zekerheid wordt gesproken over, ik noem maar wat: Alexander de Grote, Socrates, Tiberius; eigen de hele oudheid.

    Er is forensisch bewijs in overvloed van de Jezus' leven, missie, kruisiging en opstanding.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben geheel verschillende definities van bewijs. Het enige dat ik kan zeggen is: Wetenschap blijkt uitstekend te werken. Ze vervult, zelfs in het leven van de orthodox gelovige, een zeer belangrijke rol, maar wordt desondanks ontkent zodra er enig ongemak op de loer ligt met religieuze 'bewezen waarheden' zoals jij dat noemt. Ik moet dan dus concluderen dat er sinds Copernicus, de platte aarde enz. enz. geen nieuwe inzichten zijn ontstaan? Hoe ongemakkelijk is de dwang om steeds maar weer uitwegen te zoeken om niet het inzicht te hoeven aanpassen?

      Verwijderen
    2. Ik heb het idee dat je niet in de gaten hebt dat juist atheïsten koppig vasthouden aan onbewezen theorieën en het bewijs niet willen volgen waar het naar toe leidt.
      Binnenkort meer hierover. Stay stuned.

      Verwijderen
    3. ...maar we hadden het hier niet over Atheïsten! We hadden het over jou!

      Verwijderen
    4. Nee, je had het over ontkennen van wat wetenschap ontdekt. Dat is wat niet-gelovigen doen op het moment wetenschappelijk bewijs niet past in hun straatje. Of het wordt gewoon genegeerd; zoals het bewijs dat aan de orde komt in mijn laatste blog: https://watiswaarheid.blogspot.com/2025/09/van-niets-naar-leven.html

      Wat staat er op het spel? Toegeven dat je geen koning bent van je eigen leven? Dat je zondig bent? Dat je fouten maakt? Angst?
      Hij staat met uitgestoken handen op je te wachten. Lees de gelijkenis van de verloren zoon en je ziet wat Zijn Liefde inhoudt. Shalom.

      Verwijderen
  3. https://watiswaarheid.blogspot.com/2025/09/hersenloze-atomen-zorgen-voor-een.html

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Wie vermoordt er nu niet?

Voordat je verder leest, eerst even dit Dit is geen diplomatiek gemompel in een kringgesprek met geurkaarsen en matjes in plaats van stoelen. Dit is een mening. Mijn mening. Misschien wel over jouw geloof of cultuur en de rol die geweld daarin speelt. En ik neem een standpunt in, zonder te relativeren of te nuanceren. Als dat je triggert: je weet waar de exit-knop zit. Tuurlijk, elke cultuur heeft z’n charme. Elke ideologie misschien ook. Maar om met dat argument af te rekenen: “Hitler hield van zijn hond. Moet ik nu zijn misdaden gaan relativeren?” Nee. dat zijn twee verschillende dimensies. Laat me eerst uitleggen waarom ik hier zo fel in ben. Knellend cultuurrelativisme Het idee: een cultuur mag alleen beoordeeld worden op basis van haar eigen normen en waarden. Prima als je archeoloog bent met een zachte lamp en een notitieboekje. Maar in het dagelijks leven? Neen! Stel: je buren houden elke nacht housefeestjes tot 04:00 — op hun culturele Spotify-playlist. Dan ben je niet mee...

Was Jezus Moslim?

 Mohammed 570 n Chr. Je loopt door de stad en op het plein zie je een kraampje van moslims. Op de zijkant staat met grote letters: Jezus was moslim. Je valt bijna om van verbazing. Wat is dit nu weer? Ik dacht toch echt dat Jezus iets met het christendom te maken had. Historisch materiaal Voor het bestaan van moslims,  voor Mohammed (570 n. Chr - 632 n Chr.), bestaat geen enkel historisch bewijs .  Jezus leefde voor Mohammed. Jezus was geen moslim. Jezus wordt wel , als Isa, in de koran genoemd. Iets noemen, maakt het nog geen waarheid. Bovendien, de Isa uit de koran vertoont veel opvallende verschillen met de Bijbelse Jezus. Dat is sowieso niet de Jezus die we kennen uit de Bijbel. De koran is dus de enige bron die claimt dat Jezus moslim was. Één bron is geen bron en 6 eeuwen na dato is in tijd te ver om betrouwbaar te zijn. Een flinke hoeveelheid bronnenmateriaal van kort na Jezus' bevestigen dat Hij, Jezus, als mens Joods  was en dat hij de Thora (Joodse Bijbel) ...